آمار ...دنیـــــای امـــروز... - میرباقری: شباهت دوران مختار با انقلاب مرا در ساخت «مختارنامه» مصمم كرد

هر روز با مطالب روز در دنیـــــای امــــــــروز........

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان



تاریخ:پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390-11:26

میرباقری: شباهت دوران مختار با انقلاب مرا در ساخت «مختارنامه» مصمم كرد

خبرگزاری فارس: كارگردان مجموعه «مختارنامه» ضمن اعلام تلاش برای نمایش بخش‌های مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) گفت: شباهت بسیار بین حوادث تاریخی دوران مختار و اتفاقات 20 الی 30ساله اخیر مرا مصمم و برای ساخت این مجموعه ترغیب كرد.


به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مراسم قدردانی از عوامل مجموعه تلویزیونی مختارنامه بعدازظهر امروز سه‌شنبه با حضور داوود میرباقری كارگردان، فریبا كوثری،‌ژاله علو، انوشیروان ارجمند، محمد فیلی، نسرین مقانلو، محمد صادقی، ماه‌چهره خلیلی، حبیب دهقان‎نسب، رضا رویگری، حسن میرباقری، رضا استادی از عوامل مجموعه مختارنامه، امیر خوراكیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مصطفی محقق معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تهران، عیسی‌زاده نماینده ولی فقیه در دانشگاه، محسن پرویز و جمع كثیری از دانشجویان در دانشكده علوم پزشكی تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش در این مراسم مصطفی محقق ضمن خیرمقدم به حاضران و ارائه توضیحاتی پیرامون دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سریال‌های مذهبی ما كه در چند سال اخیر ساخته‌ شده‌اند ماندگاری بیشتری در اذهان و تأثیری بیشتر در فكر مردم داشته‌اند و طی سال‌های اخیر آثار ماندگار بیشتری را در تلویزیون می‌بینیم.

وی ادامه داد: سریال مختارنامه نیز بخشی از تاریخ را به تصویر می‌كشد كه مثبت ارزیابی می‌شود و پیروزی‌های اسلام و دین مطرح است.

به گزارش فارس پس از پخش بخش‌هایی از پشت صحنه مختارنامه فرزاد جمشیدی كه اجرای برنامه را به‏عهده داشت از حاضران خواست تا از ژاله علو قدردانی كنند. حاضران در جلسه نیز به پاس بازی زیبای ژاله علو در سریال مختارنامه همه ایستادند و دقایقی او را تشویق كردند.

پس از آن میرباقری به روی سن آمد و به سؤالات فرزاد جمشیدی كه برخی از آنها از سوی دانشجویان حاضر مطرح شده بود، پاسخ گفت.

وی درباره ساخت سریال مختارنامه گفت: شباهت بسیاری بین حوادث تاریخی آن دوران و اتفاقات 20 الی 30ساله اخیر مرا مصمم كرد و آن فضای قیام، انقلاب و وضعیتی كه در تاریخ ثبت شده و باید مورد واكاوی قرار گیرد مرا برای ساخت این مجموعه ترغیب كرد و در مجموع احساس كردیم كه این ماجرا می‌تواند مؤثر بوده و برای ما درس‌های تازه‌ای داشته باشد.

این كارگردان تلویزیون ادامه داد: شخصیت مختار نیز به عنوان یك فرد سیاس، عالم و جنگجوی تمام‏عیار نیز می‌توانست به قصه شكل بدهد. این علاقه طوری بود كه بی‌مبالغه از آغاز تا پایان 10 سال وقت مرا درگیر خود كرد. احساس می‌كردم آن‏قدر ارزش دارد كه ما برای آن با حوصله این وقت را صرف كنیم تا كار آبرومندانه‌ای بسازیم و وقتی گفتند این سریال محصول ایران است شرمنده نشویم.

در ادامه جمشیدی از میرباقری پرسید كه: قبلاً‌ گفته بودید دوست دارید آن‏طور كه مختارنامه را ساخته‌اید، پخش شود آیا امروز به آرزویتان رسیده‌اید و همچنین تكلیف بخش‌های مربوط به حضرت ابوالفضل سلام الله علیه به كجا رسید؟ كه وی در پاسخ گفت: فعلاً خیر. نقطه اوج سریال مربوط به حضرت ابوالفضل و ما درباره آن مشكل داریم این مشكل در زمان ساخت به من اعلام نشد تا به شكل دیگری این بخش‌ها را بسازیم تا قابل نمایش باشد اما در حال حاضر می‌گویند پخش این بخش‌ها مشكل است و تا به حال مذاكرات ما به حد مطلوب نرسیده است.

میرباقری با بیان اینكه من هنوز ناامید نشده‌ام و این راه را ادامه می‌دهم، خاطرنشان كرد: ناامید نیستم چون تا آخر سریال این باب باز است و می‌توان آن بخش‌ها را به كار اضافه كرد. البته مذاكرات تا به حال امیدواركننده نبوده و اگر همین‌طور پیش برود باید ناامید بشوم. امیدوارم تا به حال سریال از لحاظ ریتم و قصه مخاطب را جذب كرده باشد.

به گزارش فارس، میرباقری در پاسخ به سؤال دیگری با این مضمون كه: چرا پس از ساخت آثاری نظیر گرگ‌ها یا معصومیت از دست رفته آن‎قدر كه بابت سریال مختارنامه از شما قدردانی می‌كنند از شما تجلیل نشد؟، تصریح كرد: آنها یك نمایش تلویزیونی بود و بنا نبود كه پروداكشن عظیم تلویزیونی داشته باشیم بیشتر آنها را تجربی انجام دادم و می‌خواستم بگویم كه یك قصه مذهبی را می‌توان در یك اثر نمایشی جمع‌وجور به تصویر كشید و شكل نمایشی عمده‌تر بود در حالی كه سریال مختارنامه یك كار با استاندارد بین‌المللی است و بسیاری از سكانس‌های آن را می‌توانید با كارهای بزرگ هالیوود مقایسه كنید آن هم با بضاعت اندك ما.

وی ادامه داد: مثلاً آتش‌سوزی كعبه با امكانات جهان‌سومی ساخته شد اما وقتی كه حوصله، عشق و دقت باشد كار خاصیت بین‌المللی پیدا می‌كند. یكی از ویژگی‌های دیگر هم خود موضوع است. در مملكتی كه ما سالی 40 روز عزاداری برای سیدالشهدا داریم وقتی تلنگری به این جریان بزنیم با اقبال مواجه می‌شود.

كارگردان مجموعه تلویزیونی امام علی علیه السّلام در ادامه این مراسم توضیح داد: من برای هر صحنه حس غریبی دارم وقتی می‌گویم مختارنامه معادل با 20 فیلم سینمایی است، اغراق نیست. ابعاد كار وسیع است و شما هر 5 دقیقه یك ماجرا در كار می‌بینید. گاهی دوستان می‌گفتند زمان ساخت این سریال خیلی طولانی شد اما به نظر من خیلی خوب جمع شد و در مجموع سالی سه فیلم تاریخی می‌شود.

میرباقری افزود: مختارنامه از قسمت 32 به بعد اوج بیشتری می‌گیرد و ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌كند. این منحنی روبه رشد است تا به فینال برسد.

وی در پاسخ دیگر فرزاد جمشیدی كه اجرای برنامه را به‎عهده داشت و از او پرسید: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌ شما در طول ساختن این سریال چیست؟، گفت: صحنه‌های تلخ و شیرین در این سریال زیاد بوده است و انتخاب آن دشوار است اما به هر حال اینكه ما چند نفر از دوستان خوبمان را در طول كار از دست دادیم خاطره تلخ ماست. مانند مرگ زنده‌یاد رضا خندان كه نتوانست بازی خود را در این سریال ببیند. یا اتفاقات دیگری نظیر مریضی جوان‌روح مدیر فیلم‎برداری، فلاح تهیه‌كننده و خودم از جمله اتفاقات تلخ است كه نمی‌دانم اگر از این بیماری نجات پیدا نمی‌كردم سرنوشت سریال چه می‌شد.

میرباقری ادامه داد: خاطرات شیرینی هم داشتیم مانند اینكه ظرفیت عظیمی از بازیگران كشور هرروز با عشق سر كار حاضر می‌شدند و اگر مأیوسی بود مرا راه می‌انداختند كه خود این به نظر من تركیب بی‌نظیری است. اگر روحیه بچه‌های گروه نبود نمی‌توانستم این كار آبرومندانه را بسازم.

این كارگردان تلویزیون همچنین در پاسخ به این سؤال كه فریبرز عرب‌نیا چندمین انتخاب شما برای ایفای نقش مختار بود، اظهار داشت: او انتخاب سوم من بود. روزهایی كه داستان مختار را می‌نوشتم ارتباط نزدیكی با عرب‌نیا نداشتم و شخصیت جمشید هاشم‌پور در ذهنم بود ولی وقتی به مرحله تولید رسیدیم مشكلاتی پیش آمد كه حضور او میسر نشد و مشكلات هم از طرف خود ایشان بود. هاشم‌پور وقتی حجم سناریو را دید ترسید. تا اینكه رسیدیم به عرب‌نیا و پس از تست‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم كه این نقش را او بازی كند در حالی كه او به منظور دیگری دعوت شده بود. اما ما به این نتیجه رسیدیم كه عرب‌نیا گزینه مناسبی است و الان هم كه فكر می‌كنم بهترین انتخاب است.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم به زندگی معصومین نزدیك شویم چون اولین شرط چهره و صورت است، وقتی آن را نداریم حدود 70 درصد از جذب مخاطب را از دست داده‌ایم و به این شیوه قصه روی هواست و مشكلات خودش را دارد. سینما این اقتدار را دارد كه بتواند برخی چهره‌ها را قدسی تصویر كند. این بضاعت فنی در حال حاضر در سینما وجود دارد اما این مسئله فقهی است و علما باید آن را حل كنند. همین مشكلی كه ما با تصویر حضرت ابوالفضل داریم این است كه ایشان معصوم نیست هرچند كه مقام‌شان بسیار بالا و ملكوتی است.

كارگردان معصومیت از دست رفته عنوان داشت:‌ به هر حال ما در تعاریف خود 14 معصوم داریم كه حول آنها نمی‌توانیم كار كنیم چطور پیامبران اولوالعزم را می‌توان تصویر كرد ولی حضرت ابوالفضل را نمی‌توان تصویر كرد؟ وقتی شما حضرت عیسی، موسی و یوسف را تصویر می‌كنید كه اولیاء الله بودند و اتصال به وحی داشتند منعی وجود نداشته ولی در این حوزه نمی‌توان وارد شد؟ تعارف نداریم سینما امروز مهمترین وجه ارتباط و تأثیرگذاری بر بشر است و وسیله‌ای نداریم كه به اندازه سینما حرف بزند و تأثیر بگذارد. اگر ما نتوانیم از منابع ارزشی خود حرف بزنیم آن‎وقت باید بنشینیم تا دیگران درباره آن صحبت كنند.

میرباقری درباره پرچم سه‎رنگی كه شبیه پرچم ایران بود و روی قبر همسر و فرزند كیان انداخته شده بود، نیز توضیح داد: پرچم مختار سه رنگ سبز، سفید و قرمز را داشت كه حاصل اتحاد قبایل عرب بود. ما برای كیان كه بازوی راست مختار بود ترجیح دادیم كه پرچم قیام مختار را روی قبر عزیزانش بیندازیم. در روایات داریم كه چون ایرانیان كمك بسیاری به مختار و قیامش كردند پرچم قیام متأثر از پرچم ایران بوده است ضمن اینكه ما در جایی در سریال نگفتیم كه این پرچم، پرچم ایران است و مخاطب پیش از این پرچم را در جاهای دیگر نیز و در قسمت‌های قبلی دیده بود.

وی ادامه داد:‌ یك روزهایی برخی مسئولان فرهنگی كشور به من می‌گفتند: چرا در سریال از رستم اسم می‌بردی. او متعلق به فردوسی است در حالی كه رستم متعلق به حماسه‌سرایان پیش از فردوسی است و فردوسی تنها گردآورنده آنها بوده است. وقتی یك مسئول فرهنگی تفاوت اینها را نداند آن‎وقت مباحثی نظیر پرچم نیز مسئله است.

كارگردان فیلم سینمایی آدم برفی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من برخی بیانات تاریخی را نمی‌توانم قبول كنم و شخصیت‌های من نباید تناقض داشته باشند. مثلا سر سریال امام علی من نتوانستم قبول كنم كه مالك اشتر در یك مهمانی عسل خورد و مرد. این عسل باید به زور به دست او رسیده باشد.

میرباقری تصریح كرد: من سه مطلب را در مختارنامه عمداً نادیده گرفتم یكی بحث كشتن پسر عمر بود، یكی دیگر تاریخ وقوع آن بود كه ما كمی آن را جلو كشیدیم و بحث دیگر نیز به دلیل اینكه روی آنتن نرفته نمی‌گوییم ما موظفیم نگاه عقلانی به دراماتیك داشته باشیم و تعارض و تناقض با هم نداشته باشیم به من حق بدهیم كه از 10 سند تاریخی دو سند آن را قبول نكنم. یك اثر هنری با یك اثر ادبی یا علمی فرق دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه با این مضمون كه: آیا دوست داشتید در سریال مختارنامه بازی كنید؟، گفت: من اصلاً بازیگری را دوست ندارم ولی برای كسی كه بازیگری را دوست دارد بازی در نقش مختار یك فرصت استثنایی است.

كارگردان سریال تلویزیون گرگها در پاسخ به این سؤال كه: آیا قصد ندارید سریال سلمان فارسی را بسازید؟، اظهار داشت: من باید تجدید قوا كنم. پس از 10 سال حضور در یك سریال خسته ‌شده‌ام بعداً اگر توفیق و قوتی بود این سریال را می‌سازم چون متن‌های سریال آمده است و مراحل تحقیق سپری شده است و اگر خداوند كمك كند این سریال را هم می‌سازم.

میرباقری در پایان سخنانش از كسانی كه او را در ساخت سریال مختارنامه همراهی كرده بودند قدردانی كرد.

به گزارش فارس نسرین مقانلو نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن تشكر از میرباقری گفت: با حضور در سریال مختارنامه اولین تجربه حضور در آثار تاریخی را داشتم و خوشحالم كه با این استاد كارم را آغاز كردم. اگر عمری باشد دوست دارم با میرباقری كار كنم و اگر روزی آخرین كارم رسید دوست دارم با میرباقری باشم.

وی ادامه داد: ما عاشقانه این كار را ساختیم و در كنار آن وجود میرباقری باعث شد كه سرما، گرما و حجم دیالوگ‌ها را تحمل كنیم. خوشحالم كه امروز پس از 8 سال تلاش و بردباری در جایی قرار گرفتیم كه تاریخ اسلام را یك بار دیگر به تصویر بكشیم.

محمد صادقی نیز در سخنانی گفت: كار كردن در چنین پروژه‌هایی با این حجم بالا بسیار سخت است من این مسئله را به شكل محدودتری در سریال ولایت عشق تجربه كرده بودم اما تنها عشق به صاحب كار كه امام حسین علیه السّلام است این نیرو را برای ادامه كار در مختارنامه فراهم كرد.

ژاله علو نیز در مراسم قدردانی از عوامل سریال مختارنامه كه در دانشكده علوم پزشكی تهران برگزار شد، اظهار داشت: آنچه باعث شده سالها در رادیو، دوبله، فیلم و سریال كار كنم فقط محبت مخاطبان من بوده است. من در خود چنین نیرویی نمی‌بینم كه بخواهم كارم را ادامه بدهم اما به خاطر مردم و درخواست آنها كار می‌كنم و امیدوارم كه شایسته و لایق این تشویق‌ها باشم.

به گزارش فارس خوراكیان نیز در این مراسم گفت: كارهای فاخر و عظیمی مانند علامه امینی واقعیت‌های تاریخ را ماندگار كرد و پرده از بخش‌های ناگفته تاریخ برداشت چنین كارهایی نظیر مختارنامه این خاصیت را دارد كه تاریخ را برای همه از خواص تا عوام رمزگشایی می‌كند.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدایایی از انوشیروان ارجمند، عظیم جوان‌روح، محمد فیلی، محمد صادقی، حسن میرباقری، نسرین مقانلو، رضا رویگری، حبیب دهقان‌نسب، فریبا كوثری، یعقوب غفاری،‌ ماه‎چهره خلیلی، محمود فلاح و داوود میرباقری تجلیل و قدردانی شد.

**حاشیه‌ها:

*جمع كثیری از دانشجویان از این برنامه استقبال كردند به طوری كه بسیاری از آنها ایستاده در سالن حضور داشتند.

*معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشكی تهران در حین سخنرانی بود كه رضا رویگری وارد سالن شد، تشویق پیاپی حضار منجر شد در سخنان این مدیر دانشگاه برای دقایقی وقفه بیفتد.

*در بخشی از مراسم فرزاد جمشیدی با اشاره به عدم حضور فریبرز عرب‌نیا در جمع مهمانان به‎طنز گفت: مختار خودش نیست ولی دو همسرش در سالن حاضر هستند. سپس خطاب به میرباقری گفت: استاد، شما چطور جرات كردید دو همسر برای مختار قرار دهید؟ كه میرباقری پاسخ داد: در تاریخ مختار سه همسر دارد كه ما جرأت كردیم دو تای آنها را به تصویر بكشیم.

*نسرین مقانلو میان صحبت‌های میرباقری اشاره كرد كه اگر حضور كارگردانی نظیر میرباقری نبود، شاید بسیاری از بازیگران در این كار حضور نمی‌یافتند.

*در بخشی از مراسم میرباقری گفت كه: هاشم‌پور با دیدن حجم سناریوهای سریال رَم كرد، كه با خنده حضار مواجه شد و مجری برنامه از او خواست تا این كلمه را تلطیف كند.

* ژاله علو یك دوبیتی سروده خودش را به شرح زیر برای حاضران خواند:

عشق ما را تا دل خورشید برد
بر فراز قله امید برد
چون صدف پر كرد ما را از گوهر
پس دل ما را چو مروارید برد

*رضا استادی مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه كه برای دریافت هدایای محمود فلاح تهیه‌كننده سریال آمده بود، پشت تریبون درباره دلایل عدم حضور فلاح در مراسم گفت: متاسفانه باید خبر بدی را به شما بدهم و آن این است كه به‎زودی دكورهای عظیم سریال مختارنامه به دلیل استیجاری بودن ملك آن تخریب شده و با خاك یكسان می‌شوند. مگر اینكه نهادهایی با خرید آن از تخریبش جلوگیری كنند.
وی ادامه داد: تا به حال مذاكرات با صداوسیما برای خریداری زمین دكورها به نتیجه نرسیده است و اقدام صاحب ملك نیز كاملاً قانونی است، امیدوارم جایی نظیر شهرداری این ملك را خریداری كند تا تبدیل به یك قطب گردشگری شود. آقای فلاح هم امروز به دلیل حضور در احمدآباد مستوفی و پی‌گیری این ماجرا در مراسم حضور نداشت.

*داوود میرباقری یك تابلو مزین به سوره حمد و یك تابلو با موضوع ظهر عاشورا كه توسط استاد فرشچیان كشیده شده است، نیز از سوی برگزاركنندگان مراسم هدیه گرفت.

*در طول برگزاری مراسم حاضران در مراسم دائم با تلفن همراه از مهمانان مراسم عكس و فیلم به همراه امضا می‌گرفتند به طوری كه اجرای برنامه برای چند دقیقه متوقف شد.

*فرزاد جمشیدی مجری مراسم نیز در پایان مراسم از وزارت آموزش و پرورش خواست تا بخشی از كتاب‌های درسی را به مختار اختصاص دهند و از مسئولان شهری نیز تقاضا كرد تا بخش‌هایی از دكورهای سریال را بخرند و در خیابان‌های تهران نظیر خیابان انقلاب نصب كنند.

*در پایان مراسم مهمانان مراسم با یكدیگر عكس یادگاری انداختند.







شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات